Pengikut Setia ;)

Feb 13, 2011

Hari Memperingati Kekasih ? TAK PERLU laah :))

As Salam nd Selamat berhujung minggu .

okay tajuk yang kita ingin bincangkan pada hari minggu ney adalah "Hari Memperingati Kekasih" memandangkan besok ialah 14Feb kan .hee .da banyak article yang aku baca mengenai tajuk ney .mengikut apa yang aku baca kat majalah REMAJA ,Ensiklopedia Katolik menyebut tiga versi tentang Valentine .

Versi Valentine 1

kisah Paderi St. Valentine yang hidup di akhir abad ke 3 Masihi .pada 14Feb 270M Raja Claudius II menghukum mati St. Valentine yang dianggap telah menyimpang dari beberapa prinsip yang selama ini diyakininya ,iaitu mengajak masyarakatnya menganut agama Nasrani .

Versi Valentine 2

Raja Claudius II telah melarang kaum lelaki muda untuk mendirikan rumah tangga semata-mata untuk memperkasa benteng pertahanan mereka .walau bagaimanapun ,St. Valentine menentang perintah tersebut dan terus menyelenggarakan pernikahan di gereja secara sembunyi-sembunyi .namun ia terbongkar juga dan akhirnya dia dipenjarakan .di penjara dia berkenalan dengan anak perempuan seorang banduan yang sedang sakit .ia mengubatinya hingga sembuh dan jatuh cinta kepadanya .sebelum dihukum mati ,dia mengirim sekeping kad yang tertera 'Yang tulus cintanya ,Valentine' .

Versi Valentine 3

sebuah desa yang mengamalkan tradisi Romawi .setiap pertengahan bulan Feb para pemuda desa tersebut selalu berkumpul .mereka menulis nama-nama gadis desa dan meletakkannya di dalam sebuah kotak .setiap pemuda mengambil salah satu nama dari kotak tersebut ,dan gadis yang namanya keluar akan menjadi kekasihnya sepanjang tahun .ia juga mengirimkan sekeping kad yang tertera "Dengan nama Tuhan Ibu ,saya kirimkan kepadamu kad ini" .pada waktu itu agama Nasrani baru berkembang ,lalu para paderi penyebar agama itu mengganti kalimat "Dengan nama Tuhan Ibu" dengan kalimat "Dengan nama Paderi Valentine".

jadi ,hari tersebut kini diraikan sebagai Hari Kasih Sayang di seluruh dunia .hari yang dihubungkan dengan para pencinta untuk saling bertukar-tukar nota dalam bentuk 'Valentines' atau antara lainnya berbentuk hati dan gambar sebuah 'Cupid' bersayap .


hukum ? haram kerana sambutan ini mengandungi unsur-unsur dan elemen kepercayaan agama lain, di samping pelbagai perkara sampingan yang membawa kepada perbuatan maksiat dan bercanggah dengan Islam. 


p/s : so esok dok ruma je eyh .tengok ctew Gemilang kat tv3 kul9 mlm .ehe .




2 comments: